Zorganizuj swój czas!

2017-09-25
Zorganizuj swój czas!Doba ma tylko 24 godziny. To fakt, którego nie da się zmienić. To, że mamy za mało czasu to też fakt. Ale z tym można już coś zrobić :)
Spytasz co? W poście poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby na zarządzanie czasem!

SPOSOBY NA PLANOWANIE

Planuj, to co masz do zrobienia! A żeby nic nie umknęło Twojej pamięci, to zapisuj swoje plany. Pomoże Ci to poskładać wszystko w całość, tak by o niczym nie zapomnieć i  żeby nic ze sobą nie kolidowało. Oto co według mnie sprawdza się najlepiej:

1. Kalendarz

Kalendarz to podstawa. Zapisuję w nim wszystko, co ważne. Ważne terminy, spotkania, urodziny bliskich, a także swoje plany. I to zarówno dotyczące spraw zawodowych, jak i prywatnych. Dzięki temu mogę całościowo spojrzeć na dany miesiąc oraz na każdy dzień z osobna. Mi akurat zwykły kalendarz starczy w zupełności, może to być też kalendarz w telefonie. Ale jeśli chcesz dopasować rozkład plannera do swoich potrzeb to stwórz własny bullet journal. Więcej o tym znajdziesz w archiwalnym wpisie TUTAJ.
Również na blogu co miesiąc pojawiają się plannery do pobrania i wydrukowania. Znajdziesz je TUTAJ.


2. Lista TO-DO

Twórz listy rzeczy do zrobienia. Może to być lista na dany rok, na dany miesiąc, tydzień, czy dzień. Każdą wykonaną czynność możesz potem odfajkować, dzięki czemu łatwo zobaczysz, co jeszcze zostało do zrobienia.

3. Samoprzylepne karteczki

Zapisuję na nich pilne rzeczy do zrobienia. I potem naklejam je albo na monitor komputera, albo wklejam do kalendarza. Ciekawym rozwiązaniem jest stosowanie do różnych spraw karteczek w różnych kolorach.

4. Tablica
Obojętnie jaka. Do pisania kredą, markerem, a nawet lodówka z magnesami do przyczepiania karteczek - wszystko to pozwoli Ci mieć na widoku pilne sprawy.


ZASADY PLANOWANIA I ORGANIZACJI CZASU

Zapisywanie tego co masz do zrobienia to jedno. Jak jednak wybrać te najważniejsze rzeczy i jak wyznaczać cele?

1. Jeśli chodzi o cele to w moim wypadku doskonale sprawdza się metoda SMART. Zgodnie z nią cele powinny być:
  • terminowe - zaznacz do kiedy dany cel (lub jego etapy) powinien zostać zrealizowany,
  • realistyczne - wyznaczaj cele i terminy, które jesteś w stanie osiągnąć - bez sensu planować coś, co z góry jest niemożliwe do osiągnięcia,
  • istotne - cel musi być istotny i atrakcyjny, musisz mieć powód by chcieć go zrealizować,
  • szczegółowe - każdy cel planuj od ogółu do szczegółu, podziel go na kroki i dla każdego etapu wyznacz termin,
  • mierzalne - określaj cele tak, aby móc potem stwierdzić czy na pewno zostały osiągnięte - czyli nie planuj zrobienia świątecznych kartek po prostu, tylko określ, że np. wykonasz 20 kartek bożonarodzeniowych do końca listopada.

Dzięki temu mogę wszystko dokładnie zaplanować, podzielić cel na mniejsze kroki i po kolei je realizować. A dzięki temu, ze mam wyznaczony termin, to nie mogę przeciągać tego w nieskończoność.

2. Druga kwestia to umieć określić to, co jest naprawdę ważne, a co można sobie odpuścić. Jest to szczególnie przydatne, gdy nie mamy czasu na wszystko. I zamiast zajmować się błahostkami, warto skupić się na tym co naprawdę ważne? Jak jednak oddzielić te sprawy od siebie? Pomaga mi w tym matryca, dzieląca sprawy na pilne i niepilne, ważne i nieważne.





Dzięki temu wiem, jak określić priorytety. Realizuję więc sprawy w kolejności:

  • pilne i ważne - wszystko to co jest istotne i nie może czekać, czyli ważny telefon, rozwiązanie pilnego problemu, usunięcie usterki, itd.
  • niepilne i ważne - do tych sprawa zalicza się wszystko to co jest dla mnie istotne, jednak mogę to z wyprzedzeniem zaplanować. Tym sprawom powinniśmy poświęcać najwięcej czasu. Między innymi są to spotkania towarzyskie, wizyty u lekarza, treningi, podjęte zobowiązania, wykonywanie projektów/prezentów dla bliskich, itd.
  • pilne i nieważne - to rzeczy, które nie są dla nas istotne, jednak wymagają szybkiej reakcji. Przy takich sprawach trzeba czasem umieć odmówić lub ich realizację przekazać komuś innemu.
  • niepilne i nieważne - to najmniej istotne rzeczy, które nie naglą. Często to pożeracze czasu, rzeczy przez które tracimy czas. Z nich z czystym sumieniem możemy po prostu zrezygnować lub realizować je na samym końcu.

PAMIĘTAJ!

1. Umiejętnie dobieraj priorytety - skup się na tym co jest dla Ciebie naprawdę ważne. Nie trać czasu na bzdury.

2. Zachowaj umiar z planowaniu.  Nie musisz mieć czasu na wszystko - nawet najlepsza organizacja czasu nie zrobi z Ciebie nadczłowieka! Przede wszystkim skup się priorytetach. Z nieistotnych rzeczy możesz zrezygnować.

3. Przy planowaniu zachowaj pewien margines czasu. Nie planuj wszystkiego na styk, ponieważ jak jedna rzecz się przedłuży to od razu posypie się cały plan, przez co nie zrealizujesz pozostałych rzeczy na czas.

4. Jak coś robisz, to rób jedną rzecz w danym momencie. Wyłącz telefon, Facebooka, pocztę i skup się na tym co masz do zrobienia. Niech nic Cię nie rozprasza. Dzięki temu zadanie nie będzie się rozwlekać i uda Ci się je sprawnie zrealizować.

5. Jeśli w ciągu dnia masz do zrobienia klika rzeczy, to zacznij od tej najtrudniejszej, gdy masz jeszcze świeży umysł i dużo siły. Potem będzie z górki. W przeciwnym razie, jak zostawisz najtrudniejsze zadanie na koniec, może Ci na nie braknąć siły.

6. Trudne sprawy... każdy z nas ma jakieś rzeczy, które trzeba zrobić, ale unikamy ich jak się da. Jednak nie można ich przesuwać w nieskończoność, bo im bardziej będziemy je odwlekać tym gorsze mogą być konsekwencje... Dlatego stopniowo i powoli je realizuj. Jak? Załóż, że w każdym tygodniu lub miesiącu (zależy od kalibru sprawy) realizujesz jedno niefajne zadanie. Zobaczysz jaką ulgę poczujesz, jak sprawy te zostaną załatwione!

7. Za wykonanie trudnego, ważnego czy czasochłonnego zadania wyznacz sobie nagrodę. Może to być kubek dobrej kawy, jakaś przekąska, albo 15 minut na Facebooku. Pamiętaj jednak, że nagroda należy się dopiero po wykonaniu zadania, ewentualnie ustalonego etapu, a nie gdy już prawie kończysz :)

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci najpierw określić co jest naprawdę ważne, a następnie tak wszystko zaplanować, by zrealizować wszystkie cele! Powodzenia!






Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2017
Towary UŻYTE do stworzenia inspiracji
Cienkopis Starpak czarny 1 SZTUKA
Cienkopis Starpak czarny 1 SZTUKA
  • Cienkopis Starpak 0,4 mm - różne kolory
1,35 PLN
Notatnik z gumką RHODIA 9x14cm/192 strony
Notatnik z gumką RHODIA 9x14cm/192 strony
  • Czarny notes w kropki RHODIA 9x14cm/192 strony
46,65 PLN
Karteczki samoprzylepne fluo 75 szt.
Karteczki samoprzylepne fluo 75 szt.
  • Karteczki samoprzylepne fluo 75 szt.
4,35 PLN
Notes Memo Book 19,5x23,8 cm - Romantyczne Kropki (elastyczna oprawa)
Notes Memo Book 19,5x23,8 cm - Romantyczne Kropki (elastyczna oprawa)
  • Notes w kropki Memo Book 19,5x23,8 cm- różne wzory
15,99 PLN
Notes Memo Book 19,5x23,8 cm - Szalone kropki (elastyczna oprawa)
Notes Memo Book 19,5x23,8 cm - Szalone kropki (elastyczna oprawa)
  • Notes Memo Book 19,5x23,8 cm - Szalone kropki
15,99 PLN

KAMPsys Sp. z o.o. | ul. Zofii Nałkowskiej 11 | 41-922 Radzionków | e-mail: biuro@creativehobby.pl | NIP: 645-245-93-26

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixel